U laziu è u “bling bling”
Ch’elli sò tranchji è laziosi i Corsi, quessa pò l’avemu intesa parechje volte. Cumu dicia quellu, « c’est une image d’Epinal ». Si dice sempre ch’elli sò amusciati incù u travagliu, u sforzu, u sudore… « À chì ùn ne hà, ùn ne magna / S’è tù voli a pulenda, vai à coglie a castagna », dicia Natale Rochiccioli. Ùn si dice dinù « laziu di travaglià, salta mi addossu » ! A ricchezza ùn dipende chè di l’individuu, nimu ùn la li pò rigalà. A suluzione hè u travagliu. Ma ancu a riturnella pinzuta si lagna : « travailler, c’est trop dur et voler, c’est pas beau… » ! Allora, chì fà ? Cumu fà quandu omu brama i sciali di u « bling bling » à l’usu Sarko rinighendu i strazii di u travagliu. In a sucetà di vicinanza duve no’simu, ci vole à fassi vede, per sente è azzicà l’invidia di l’altri è per fassi valè. Menu si stanta più s’accresce a ghjelusia.
Difficultà suciale è cunservatisimu
Tandu, pudemu pensà chì i Corsi si giressinu, in tempu d’elezzione, ver di u candidatu chì li permetterà d’empie a so panzetta di pomi è di buscà si dui pendini lucichenti. Quelli chì per u corpu vendenu l’anima, t’anu un ragiunamentu utilitarista. Quale hè chì li puderebbe fà u rimbeccu ? L’ideulugie di u 20u seculu rinculeghjanu è u penseru suciale, pare ch’ellu pigliessi a suprana. Sarkozy ùn hè statu elettu nant’à u tema di u travagliu : « travailler plus pour gagner plus » ? Segolène ùn dicia micca ch’ella vulia purtà u SMIG à 1500 € ? U risultatu di l’elezzione in Bastia è in particulare in Lupinu ci porta à interrugà ci nant’à e mutivazione di l’elettori. In sta cità(della), sò quelli chì sò u più tocchi da a miseria chì anu u più vutatu per u mere è via, à prò di u cunservatisimu. Cumu serà ?
Ch’elli sò tranchji è laziosi i Corsi, quessa pò l’avemu intesa parechje volte. Cumu dicia quellu, « c’est une image d’Epinal ». Si dice sempre ch’elli sò amusciati incù u travagliu, u sforzu, u sudore… « À chì ùn ne hà, ùn ne magna / S’è tù voli a pulenda, vai à coglie a castagna », dicia Natale Rochiccioli. Ùn si dice dinù « laziu di travaglià, salta mi addossu » ! A ricchezza ùn dipende chè di l’individuu, nimu ùn la li pò rigalà. A suluzione hè u travagliu. Ma ancu a riturnella pinzuta si lagna : « travailler, c’est trop dur et voler, c’est pas beau… » ! Allora, chì fà ? Cumu fà quandu omu brama i sciali di u « bling bling » à l’usu Sarko rinighendu i strazii di u travagliu. In a sucetà di vicinanza duve no’simu, ci vole à fassi vede, per sente è azzicà l’invidia di l’altri è per fassi valè. Menu si stanta più s’accresce a ghjelusia.
Difficultà suciale è cunservatisimu
Tandu, pudemu pensà chì i Corsi si giressinu, in tempu d’elezzione, ver di u candidatu chì li permetterà d’empie a so panzetta di pomi è di buscà si dui pendini lucichenti. Quelli chì per u corpu vendenu l’anima, t’anu un ragiunamentu utilitarista. Quale hè chì li puderebbe fà u rimbeccu ? L’ideulugie di u 20u seculu rinculeghjanu è u penseru suciale, pare ch’ellu pigliessi a suprana. Sarkozy ùn hè statu elettu nant’à u tema di u travagliu : « travailler plus pour gagner plus » ? Segolène ùn dicia micca ch’ella vulia purtà u SMIG à 1500 € ? U risultatu di l’elezzione in Bastia è in particulare in Lupinu ci porta à interrugà ci nant’à e mutivazione di l’elettori. In sta cità(della), sò quelli chì sò u più tocchi da a miseria chì anu u più vutatu per u mere è via, à prò di u cunservatisimu. Cumu serà ?
L’aiutu suciale : da a vergogna è a respunsabilità ?
Parechji filosofi è religiosi anu riflettutu nant’à a quistione di a carità è di l’aiutu suciale. Ancu eiu diceraghju a meia, eh nò ! Ciò chì si pò rimarcà hè chì da Saint-Simon à Malthus, passendu per Tocqueville, tutti tutti, per falla à l’accorta, incalcanu nant’à l’umiliazione ch’omu pò sente ricevendu un aiutu o una carità publica. Disprezzu moltu più pisivu chì quì, ognunu a sà, s’è un tale o un tale tocca u RMI, un sceccu per a manghjusca o un antru aiutu di più di menu lecitu… Accantu à sta vergogna ch’omu pò avè, quandu si riceve un sceccu contr’à un votu, vene a quistione di a respunsabilità è di u rispettu. U pattu, trà u candidatu chì rende un serviziu è l’elettore, traduce u pocu di rispettu ch’ellu hà per u primu, per a Republica, per a demucrazia, è per u citadinu, da omu è da sughjettu. Nega a so capacità à esse. Ind’è listessa mossa, u citadinu baratta a so cuscenza pensendu chì l’altri paisani faranu listessa. « Cosa possu vince, à cortu andà, s’è sustengu à qualchissia chì hà pocu è micca a sperenza di vince ? ». Nisunu discorsu infiaratu ùn pò andà à l’incontru di stu ragiunamentu individualista à cortu andà. Tocca à l’altri candidati di piglià lu un contu !
U suciale « à l’usu corsu »…
Pigliendu l’altre liste à a risa parlendu di i soldi ch’ellu averia datu, sottu sottu, à unepochi di bastiacci in scambiu d’un votu, u primu aghjuntu cummunista dicia ch’ellu si trattava di santa sulidarità. « Cumu ricusà di dà dui soldi à qualchissia chì n’hà bisognu è chì strazia in fine di mese ? Ùn simu pò Corsi incù a manu tesa è u core apertu ? » Chì scumpientu ! Ci culpisce a generalisazione è a reduzione di l’identità à dui ritrattacci pigliati cusì male... Ma u nostru u rigore eticu è scentificu, ci porta à visticà più in fondu.
Per una sulidarità etica
À patti è cundizioni chì l’aiutu suciale fussi datu, in u rispettu di a dignità di e persone, fussi sustenutu da un prugettu suciale è ecunomicu chjaru, chì accumpagnessi micca a dipendenza di l’omi à un sistema clientelista ma l’emancipazione suciale è pulitica individuale è cullettiva, tandu sì ch’ellu hè ghjustu è bè. Invece, quandu l’argumentu suciale diventa una scusa, un pretestu à prò di a ripruduzione è di u sistema puliticu è di a miseria chì affonda l’omu quant’è u so paese, tandu a so ghjustificazione suciale si svanisce. Simu bellu luntanu da e virtù di « l’oziu corsu » mentuvatu da Ghjaseppu Maria Bonavita in u Pane azimu ! L’oziu oghjincu di certi diventa un viziu ragiunatu più chè una filusufia di a vita. L’astutu ùn hè più u travagliadore ma quellu chì a face à neguzià per u megliu u so votu. Saranu quessi i fundamenti di a demucrazia ?
Da u fatalisimu à a speranza ?
U naziunalisimu corsu s’hè custruitu contru à a maledizione d’Arrigo Bel Messere : « A Corsica non avrà mai bene ». Cusì, hà pussutu inghjennà una speranza in pettu à u fatalisimu sviluppatu da u clanu. A so riturnella, a cuniscimu : « È chì vulete fà in Corsica ? Avemu a diccia d’avè à Parigi chì ci lampa dui soldi. Tenimu li è stemu zitti. Aiò o zitè, hè meza bastunata ! ». Invece, u fundamentu di i primi hè l’affirmazione di a pussibilità di campà, hè a credenza acuta è chjuccuta in a Corsica, hè una scumessa nant’à e capacità di u populu corsu. Iè, dicenu i naziunalisti, si pò fà, si pò custruì, si pò travaglià in Corsica ! Ùn pare nunda ma hè tremendu. Hè simplice è pocu, ma attempu, ghjè assai. Hè quessu u so mottu. Ci cridimu in e nostre capacità à custruì una Corsica muderna ? A suluzione ùn vene nè da Parigi, nè da Bruxelles, nè mancu da Aiacciu o Bastia ma da ognunu è da tutti.
« Ghjuventù, ghjuventù, una volta eppò più » dice u pruverbiu ! Mi si pare chì cum’è a dicia Ghjacumu Fusina : « D’aspettà la cuccagna, à la ghjuventù ùn basta… » ! Tandu hè ora ch’è tù « metti e mani in pasta »…
Parechji filosofi è religiosi anu riflettutu nant’à a quistione di a carità è di l’aiutu suciale. Ancu eiu diceraghju a meia, eh nò ! Ciò chì si pò rimarcà hè chì da Saint-Simon à Malthus, passendu per Tocqueville, tutti tutti, per falla à l’accorta, incalcanu nant’à l’umiliazione ch’omu pò sente ricevendu un aiutu o una carità publica. Disprezzu moltu più pisivu chì quì, ognunu a sà, s’è un tale o un tale tocca u RMI, un sceccu per a manghjusca o un antru aiutu di più di menu lecitu… Accantu à sta vergogna ch’omu pò avè, quandu si riceve un sceccu contr’à un votu, vene a quistione di a respunsabilità è di u rispettu. U pattu, trà u candidatu chì rende un serviziu è l’elettore, traduce u pocu di rispettu ch’ellu hà per u primu, per a Republica, per a demucrazia, è per u citadinu, da omu è da sughjettu. Nega a so capacità à esse. Ind’è listessa mossa, u citadinu baratta a so cuscenza pensendu chì l’altri paisani faranu listessa. « Cosa possu vince, à cortu andà, s’è sustengu à qualchissia chì hà pocu è micca a sperenza di vince ? ». Nisunu discorsu infiaratu ùn pò andà à l’incontru di stu ragiunamentu individualista à cortu andà. Tocca à l’altri candidati di piglià lu un contu !
U suciale « à l’usu corsu »…
Pigliendu l’altre liste à a risa parlendu di i soldi ch’ellu averia datu, sottu sottu, à unepochi di bastiacci in scambiu d’un votu, u primu aghjuntu cummunista dicia ch’ellu si trattava di santa sulidarità. « Cumu ricusà di dà dui soldi à qualchissia chì n’hà bisognu è chì strazia in fine di mese ? Ùn simu pò Corsi incù a manu tesa è u core apertu ? » Chì scumpientu ! Ci culpisce a generalisazione è a reduzione di l’identità à dui ritrattacci pigliati cusì male... Ma u nostru u rigore eticu è scentificu, ci porta à visticà più in fondu.
Per una sulidarità etica
À patti è cundizioni chì l’aiutu suciale fussi datu, in u rispettu di a dignità di e persone, fussi sustenutu da un prugettu suciale è ecunomicu chjaru, chì accumpagnessi micca a dipendenza di l’omi à un sistema clientelista ma l’emancipazione suciale è pulitica individuale è cullettiva, tandu sì ch’ellu hè ghjustu è bè. Invece, quandu l’argumentu suciale diventa una scusa, un pretestu à prò di a ripruduzione è di u sistema puliticu è di a miseria chì affonda l’omu quant’è u so paese, tandu a so ghjustificazione suciale si svanisce. Simu bellu luntanu da e virtù di « l’oziu corsu » mentuvatu da Ghjaseppu Maria Bonavita in u Pane azimu ! L’oziu oghjincu di certi diventa un viziu ragiunatu più chè una filusufia di a vita. L’astutu ùn hè più u travagliadore ma quellu chì a face à neguzià per u megliu u so votu. Saranu quessi i fundamenti di a demucrazia ?
Da u fatalisimu à a speranza ?
U naziunalisimu corsu s’hè custruitu contru à a maledizione d’Arrigo Bel Messere : « A Corsica non avrà mai bene ». Cusì, hà pussutu inghjennà una speranza in pettu à u fatalisimu sviluppatu da u clanu. A so riturnella, a cuniscimu : « È chì vulete fà in Corsica ? Avemu a diccia d’avè à Parigi chì ci lampa dui soldi. Tenimu li è stemu zitti. Aiò o zitè, hè meza bastunata ! ». Invece, u fundamentu di i primi hè l’affirmazione di a pussibilità di campà, hè a credenza acuta è chjuccuta in a Corsica, hè una scumessa nant’à e capacità di u populu corsu. Iè, dicenu i naziunalisti, si pò fà, si pò custruì, si pò travaglià in Corsica ! Ùn pare nunda ma hè tremendu. Hè simplice è pocu, ma attempu, ghjè assai. Hè quessu u so mottu. Ci cridimu in e nostre capacità à custruì una Corsica muderna ? A suluzione ùn vene nè da Parigi, nè da Bruxelles, nè mancu da Aiacciu o Bastia ma da ognunu è da tutti.
« Ghjuventù, ghjuventù, una volta eppò più » dice u pruverbiu ! Mi si pare chì cum’è a dicia Ghjacumu Fusina : « D’aspettà la cuccagna, à la ghjuventù ùn basta… » ! Tandu hè ora ch’è tù « metti e mani in pasta »…